Lättläst

Det här är en lättläst text om Teskedsorden.
Texten innehåller lätta ord
och korta meningar.

Vad är Teskedsorden?
Teskedsorden är en svensk organisation
som vill göra så att människor respekterar varandra.
Vi på Teskedsorden tycker
att alla människor är lika mycket värda
och har lika rättigheter.

Vad gör Teskedsorden?
Vi på Teskedsorden träffar barn och lärare.
Vi pratar med barnen och lärarna
om att visa respekt och tolerans.

Hur kan du visa tolerans?
När du visar tolerans låter du alla vara som de vill
även om de är olika dig själv.
Det betyder att du låter alla vara med,
lyssnar på alla och försöker förstå hur de har det.
Det spelar ingen roll var de kommer ifrån,
hur de ser ut eller vad de gillar.

Teskedsorden skänker böcker och filmer
Det är bra att läsa böcker och se på film.
Då kan du lättare förstå
hur andra människor har det
och komma ihåg att visa tolerans.
Därför skänker vi på Teskedsorden
böcker och filmer till elever i skolan.
Böckerna och filmerna handlar om
att alla människor är lika mycket värda.

WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates